Yin Yoga

Yin staat voor rust, aarde en passiviteit.

Yang voor enthousiasme, lucht, beweging en actie.

Yin yoga is laagdrempelig en het is een goede aanvulling op yang sporten en yang yoga stijlen. Yin yoga is een gemakkelijke en rustige vorm van yoga. De oefeningen zijn passief en worden voor een langere tijd, 2 tot 5 minuten, vastgehouden.

Met Yin yoga beïnvloed je het bindweefsel en de gewrichten door er rek en druk op te zetten. Hierdoor wordt er Sinovia (gewrichtsvloeistof) en Hyaluronzuur aangemaakt waardoor het bindweefsel en de gewrichten weer soepel en flexibel worden. Ook herstel je sneller na fysieke of mentale tegenslagen doordat het parasympathisch stelsel de kans krijgt om actief te worden. Iedere YinYoga-houding heeft invloed op een bepaald orgaan. Tijdens de les wordt dit benoemd en verder uitgewerkt. De rust en tijd die je voor jezelf neemt verbetert de weerstand en de energetische gesteldheid met als gevolg een sterk lichaam.

Bij yin yoga gaat het er niet om hoe mooi een houding is. Het gaat erom dat de houding wordt aangepast aan jouw lichaam zodat je kunt observeren wat deze houding voor jou kan doen. Je hebt ruim de tijd om tijdens die 2- 5 minuten je eigen grenzen van je lichaam en geest in stilte te leren kennen.